maandag 13 juni 2011

Militante yogi's


Het is onvoorstelbaar maar waar, in India is er een yogagoeroe die de wapens wil opnemen om het Indiase bewind omver te werpen. Dat las ik tenminste onlangs in de Metro1. Ik vraag mij dan af: hoe kan iemand nu oorlogzuchtige motieven hebben en tegelijkertijd beweren aan yoga te doen? Mij lijkt dat gewoon onmogelijk.

Hoewel streven naar geweldloosheid een zeer belangrijk aspect is van yoga (het wordt genoemd in de Acht Ledenmaten van Yoga van Patanjali2), is het ook voor een yogabeoefenaar onontbeerlijk fysiek en mentaal weerbaar te zijn. Maar hoe kun je dit verenigen met vredelievendheid?

Een paar weken geleden schreef ik over de levensbeschouwelijke fragmenten uit de serie Kung Fu op YouTube. Twee van deze fragmenten werpen wellicht licht op de zaak.





In het eerste fragment wordt gezegd dat het beter is om een aanval te ontwijken in plaats van er vol tegenin te gaan en dat het makkelijker is om een kracht af te buigen dan te stoppen. In het tweede fragment vraagt de jonge Caine zich af hoe je nu het pad van vrede kunt bewandelen als er mensen zijn die je weerstreven. Master Po antwoord hierop dat als je hart één is met de natuur er geen geweld is, ook al is je lichaam in strijd verwikkeld. Als je hart echter niet één is met de natuur, dan kan je lichaam weliswaar in rust zijn, maar dan is er toch geen vrede.



_________________________________________


1 'Yogagoeroe op de bres', Metro 9 juni 2011. Klik hier om dit krantenartikel te lezen.

2 Zie het artikel 'De Acht Ledematen van Yoga' op deze blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten