zaterdag 4 december 2010

Yoga & sport


Een yogasessie die ik thuis op eigen gelegenheid uitvoer, kan bestaan uit wat zonnegroeten, yoga-asana's, trainen met gewichten en qigong. Ik beperk me niet tot de reguliere yogaoefeningen die je standaard in yogaboeken tegenkomt. Voor mij is het trainen met gewichten evengoed een yogaoefening.

Als je dit zo leest, zou je je kunnen afvragen wat iets nou tot een yogaoefening maakt. Ik bedoel: het is misschien wat ongebruikelijk om bijvoorbeeld trainen met gewichten als yogaoefening te beschouwen. De yoga zit 'm dan ook niet in de oefening op zich, maar in de intentie en aandacht waarmee je de oefening doet. Dat is volgens mij het verschil tussen sport- en yogabeoefening.

In het blad Tijdschrift voor Yoga (nr.4 2010) zegt yogaleraar Rogier van Eijk er het volgende over: “Sport en yoga leren ons doelen zetten en er naartoe te werken. Het verschil zit hem in de houding waarmee: sport is prestatiegericht, yoga is gericht op beleving. Terwijl sporters neigen zich koste wat kost aan gestelde doelen vast te houden (met al het blessureleed vandien), zoeken yogi's naar de perfecte balans tussen inspanning en ontspanning.”

Om terug te komen op het trainen met gewichten, je zou daar als volgt een yogaoefening van kunnen maken:
Als je een x aantal sets van een x aantal herhalingen doet, probeer je dan volledig op de oefening te concentreren. Tussen de sets door kun je even met je ogen dicht staan en navoelen. Ga na de laatste set even in de Lijkhouding (Sanskriet: Savasana) liggen om je lichaam de gelegenheid te geven zich te herstellen en te observeren wat de oefening met je doet.

Op deze manier kun je eigenlijk van zo’n beetje alles een yogaoefening maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten